Als er iemand is overleden doet een nabestaande of de uitvaartondernemer hiervan aangifte in de gemeente waar die persoon is overleden. De naam van de persoon die aangifte doet, komt op de akte van overlijden te staan.
De aangifte moet vóór de uitvaart en bijna altijd binnen 6 werkdagen na het overlijden gedaan zijn.
De gemeente verwerkt het overlijden in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Als de overledene niet in die gemeente staat ingeschreven, wordt dit doorgegeven aan de gemeente waar hij of zij wél staat ingeschreven.
U krijgt een uittreksel van de akte van overlijden en een verlof tot begraven/cremeren. Deze laatste akte geeft toestemming voor de uitvaart..
Een ieder die ‘uit eigen wetenschap’ kennis draagt van het overlijden, is bevoegd om daarvan aangifte te doen. ‘Uit eigen wetenschap’ betekend dat iemand op basis van eigen informatie heeft geconcludeerd dat een ander is overleden, bijvoorbeeld omdat hij de overledene zelf heeft gezien.
Meestal doe ik, als uitvaartverzorger, dit voor nabestaanden, maar sommige nabestaanden willen dit zelf doen. Als één van de nabestaanden er symbolische waarde aan hecht, kan die persoon zelf de aangifte doen. Tevens wordt de naam van diegene die de aangifte doet vermeld op de overlijdensakte. Voor nabestaanden is het soms een stap in het rouwproces om zelf de aangifte te doen.
Om aangifte van overlijden te kunnen doen zijn een aantal dingen nodig.. Tot slot zal de aangever gevraagd worden naar zijn/haar relatie met de overledene.
Er zijn bij bijzondere omstandigheden nog een aantal formulieren nodig:
De voorwaarden om uitstel van een begrafenis of crematie aan te vragen zijn:
Het gaat om bijzondere omstandigheden. Bijvoorbeeld:
De gemeente geeft de volgende documenten aan de aangever:
De gemeente informeert automatisch diverse instanties, zoals:
Uitkeringen:
De gemeente geeft ook in bijzondere gevallen een akte van overlijden uit, bijvoorbeeld bij een kind dat levenloos is geboren of een kind dat kort na de geboorte is overleden.
Bij een overlijden in het buitenland dient de buitenlandse akte van overlijden geregistreerd te worden. Dat doet u bij de gemeente in Nederland waar de overledene staat ingeschreven. U maakt daarvoor een afspraak voor Buitenlandse documenten registreren in het Basisregister Personen (BRP).
Is iemand in het buitenland overleden en was de overledene ingeschreven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI)? Dan kunt u het overlijden doorgeven aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
Wilt u een overledene naar het buitenland vervoeren? Lees meer op de pagina repatriëring hierover.
In het burgerlijk wetboek is vastgesteld waarbinnen aangifte moet worden gedaan. Die verwijst naar de termijn van lijkbezorging, zoals die is opgenomen in de Wet op de lijkbezorging, niet eerder dan 36 uur na overlijden en niet later dan de zesde werkdag na het overlijden.
Nee, een bank wordt niet automatisch op de hoogte gesteld na een overlijden. De rekeningen worden pas geblokkeerd wanneer een erfgenaam de bank op de hoogte stelt van het overlijden.
Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een afschrift of een uittreksel kost € 17,70. Het verlof wordt gratis toegekend.
In de overlijdensakte staat informatie over de overledene, namelijk;
Het uittreksel van de akte van overlijden is nodig voor o.a.:
Neem voor meer informatie omtrent de vele mogelijkheden om een uitvaart invulling te geven gerust contact op. Een voorgesprek (kennismakingsgesprek) is altijd gratis en vrijblijvend. Bel 06-43877077, app of mail naar info@estia-uitvaarten.nl
Bewaar “Mijn uitvaartwensen boekje” bij uw belangrijke papieren of zorg dat het digitaal beschikbaar is voor uw nabestaanden.